Імерсивна журналістика: досвід світових новинних ресурсів


  • O. Kyrylova Дніпропетровський національний університет імені Олеся Гончара https://orcid.org/0000-0001-5393-0138
Ключові слова: імерсивна журналістика; віртуальна реальність; відео 360°; світові новинні ресурси

Анотація

Розглянуто питання ефективності використання імерсивних методовів при підготовці новинного контенту. Використан панельні дані провіднего світових інформаційних онлайн-ресурсы The New York Times , , The Wall Street Journal , The Washington Post , The Guardian , , The Economist , BBC , CNN , Euronews , The Associated Press , Reutersза період 2016 - перша половина 2017 рр. Результати свідчать про те, що імерсивна журналістика у того чи іншому вигляді активно використовується для моделювання новинного потоку. 

Статистика завантажень статті

Статистика завантажень ще не доступна

Біографія автора

Місце роботи автора
Кандидат філологічних наук, доцент кафедри масової та міжнародної комунікації Дніпропетровського національного університету імені Олеся Гончара

Посилання

1. De la Peña, N., Friedman, D., Llobera, J., Sanchez-Vives, M., Slater, M., Spanlang, B. and Weil, P. (2010), “Immersive journalism: Immersive virtual reality for the first-person experience of news”, Presence: Teleoper. Virtual Environ, vol. 19, issue 4, pр. 291–301, available at: www.mitpressjournals.org/doi/abs/10.1162/PRES_a_00005.

2. Cruz, R. and Fernandes, R. (2011), “Journalism in Virtual Worlds”, Journal of Virtual Worlds Research, vol. 4, no 1, pp. 3–13, available at: https://journals.tdl.org/jvwr/index.php/jvwr/article/view/2110/5542.

3. Ermolina, A. A. and Timshyn, V. A. (2015), “The Factor of Virtualization in Journalistic Activities”, Nauchnaya Diskussiya: Voprosy Filologii, Iskusstvovedeniya i Kulturologii. sb. st. po materialam XLIII mezhdunar. zaochnoy nauch.-prakt. konf. [Scholarly Discussion: Problems of Philology, Art Criticism and Culturology], no 12 (39), Izd. «Internauka», Moscow, available at: http://ppi.kz/modules/kaf/timmo/images/_____2__.pdf#page=48.

4. Zamkov, A., Krasheninnikova, M., Lukina, M. and Tsynareva, N. (2017), “Immersive Journalism: Approaches to the Theory and Problems of Education”, Mezhdunarodnyy nauchnyy zhurnal «Sovremennyye Informatsionnyye Tekhnologii i IT-Obrazovaniye» [International scientific journal «Modern Information Technologies and IT-Education»], vol. 17, no 1, pp. 166–172. available at: http://sitito.cs.msu.ru/index.php/SITITO/article/ view/206.

5. Glader, P. (2017), “10 Journalism Brands Where You Find Real Facts Rather Than Alternative Facts”, Forbes, available at: www.forbes.com/sites/berlinschoolofcreativeleadership/2017/02/01/10-journalism-brands-where-you-will-find-real-facts-rather-than-alternative-facts/#515ca2cde9b5.

6. Pew Research Center (2016), “State of the news media 2016”, available at: http:// assets.pewresearch.org/wp-content/uploads/sites /13/2016/06/30143308/state-of-the-news-media-report-2016-final.pdf.

7. De la Peña, N. (2015), “The Future of News? Virtual Reality”, TED, available at: www.ted.com/talks/nonny_de_la_pena_the_future_of_news_virtual_reality.

8. Brackebush, J. (2016), “What the Associated Press has learned from a year of VR”, Digiday UK, available at: https://digiday.com/media/aps-learned-vr-360-videos.

9. Reuters Institute for the Study of Journalism (2016), “Digital news report 2016”, available at: https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/Digital-News-Report-2016.pdf.

10. Reuters Institute for the Study of Journalism (2017), “Digital news report 2017”, available at: https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/Digital%20News%20Report%202017% 20web_0.pdf.

11. The New York Times (2017), “Media Kit. Digital”, available at: http://nytmediakit.com/digital.

12. The Economist (2017), “The World in 2016. The Economist’s Inspirational Guide to the Year Ahead”, available at: http://marketingsolutions.economist.com/sites/default/files/audience_ theworldin_0.pdf.

13. The Wall Street Journal (2017), “Media Kit”, available at: http://www.wsjmediakit.com/files/uploads/201410/Audience_Profile_2017_Smartphone _Final2.pdf.

14. Scott, C. (2016), “Lessons from 360-degree video experiments at Euronews”, available at: https://www.journalism.co.uk/news/lessons-from-360-degree-video-experiments-at-euronews/s2/ a682590.
Як цитувати цю статтю:
Kyrylova, O. (1). Імерсивна журналістика: досвід світових новинних ресурсів. Communications and Communicative Technologies, 25(12), 51-57. Retrieved із https://cct.dp.ua/index.php/journal/article/view/104