Копірайтинг як діяльність зі створення онлайнового контенту


  • N. Blynova Дніпровський національний університет імені О. Гончара http://orcid.org/0000-0003-0880-8453
  • O. Kyrylova Дніпровський національний університет імені О. Гончара https://orcid.org/0000-0001-5393-0138
Ключові слова: копірайтинг, рерайтинг, контент, контентотворення, онлайнові ресурси

Анотація

Розглянуто порівняно молодий вид онлайнової медійної діяльності – копірайтинг. Незважаючи на велику популярність та високу економічну ефективність, копірайтинг досі не системного осмислення. Між тим нагальним є науковий підхід, розробка належного понятійного апарату, вагомих методичних рекомендацій та узагальнень.У статті представлено результати дослідження, які спираються на існуючий науковий загал, практичний досвід копірайтерів, а також численні тексти, викладені в блогах авторитетних контентних студій та рекламних агентств.Сучасна медійна практика нерозривно пов’язана з контентотворенням та SEO-просуванням. Журналісти, PR-фахівці, пересічні власники онлайн-ресурсів щоденно стикаються з проблемою наповнення сайтів, їх оптимізацією під пошукові системи та просуванням. Українсько і російськомовні сегменти мережі Інтернет наповнені ресурсами, контент яких дублює один одного, створюючись за технологією копіпасту. Така ситуація суперечить чинному законодавству України, порушує етичні стандарти та аж ніяк не сприяє ефективному функціонуванню онлайнових текстів. Розробка комплексної науково-методологічної бази сприятиме усуненню негативної ситуації, що склалася та стане у нагоді копірайтерам-практикам. Галузь має вийти за межі суто практичної діяльності і набути свого наукового розуміння.У статті використано поділ процесу контентотворення на копірайтинг, рерайтинг, скан, переклад з інших мов, копіпаст, синонімайз, що є, на думку авторів, найоптимальнішим для сьогоднішнього стану цієї діяльності. З поданого переліку увагу закцентовано на копірайтингу як на найперспективнішій технології створення текстів для сайтів. Аналізуються усі наявні в УА та Рунеті види копірайтингу (іміджевий, SEO, LSІ-копірайтинг, SMM та написання текстів, які продають), а також виокремлюються головні вимоги до кожного з них.

Статистика завантажень статті

Статистика завантажень ще не доступна

##submission.authorBiographies##

Місце роботи автора
кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри видавничої справи та міжкультурної комунікації
Місце роботи автора
кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри масової та міжнародної комунікації

Посилання

1. Lako, C. (2013), “Which Way Website Localization: Translation or Copywriting?”, Studia Universitatis Petru Maior-Philologia, issue 14, pp. 278–282, available at: https://search.proquest.com/openview/aaeac74376c1f3fd00c6efc0b287db4a/1?pq-origsite=gscholar&cbl=1136343 (accessed: 09.09.2018).

2. Kiuru, K.V. (2013), “SEO-copywriting as a technology for creating texts for sports clubs' websites”, Bulletin of the ChelSU [Vestnik ChelGU], no. 35 (326), available at: https://cyberleninka.ru/article/n/seo-kopirayting-kak-tehnologiya-sozdaniya-tekstov-dlya-saytov-sportivnyh-klubov (accessed: 09.09.2018).

3. Zulkifly, H. Z., Firdaus, N. (2014), “Persuasion and the Online Consumers: Investigating Copywriting Strategies in Native Advertisements”, International Journal of Social Science and Humanity, vol. 4, no. 6, pp. 430–434, available at: DOI: https://doi.org/10.7763/IJSSH.2014.V4.393 (accessed: 09.09.2018).

4. Kostenko, E.V. (2012), “Copyrights in the network media - a new kind of journalistic texts?”, Bulletin of Mari State University [Vestnik Mariyskogo gosudarstvennogo universiteta], no. 10, available at: https://cyberleninka.ru/article/n/kopirayty-v-setevyh-smi-novyy-vid-zhurnalistskih-tekstov (accessed: 09.09.2018).

5. Kostenko, E.V. (2014), “Copywriting and re-branding in network media new types of journalism?”, News of Saratov University, New series. Series Philology. Journalism [Izvestiya Saratovskogo universiteta. Novyye serii. Seriya Filologiya. Zhurnalistika], no. 1, available at: https://cyberleninka.ru/article/n/kopirayting-i-rerayting-v-setevyh-smi-novye-vidy-zhurnalistiki (accessed: 09.09.2018).

6. Baltes, L.P. (2015), “Content marketing – the fundamental tool of digital marketing”, Bulletin of the Transilvania University of Braşov Series V: Economic Sciences, vol. 8 (57), no. 2, pp. 111–118, available at: http://webbut.unitbv.ro/BU2015/Series%20V/BILETIN%20I/15_Patrutiu.pdf (accessed: 09.09.2018).

7. Vereschagina, V. (2016), “About the relationship between the concept of "copywriting" in Russian and English languages”, Multimedia Journalism in Eurasia - 2015: Mediation of Social and Cultural Space and Media Protection in the New Media Reality of the East and West. Eurasia is young – 2015, Collection of materials and scientific articles of the IX International Scientific and Practical Conference. Kazan: Kazan (Privolzhsky) Federal University, pp. 305-311, available at: http://dspace.kpfu.ru/xmlui/bitstream/handle/net/109257/muiltijur2015_305_311.pdf (accessed: 09/09/2018).

8. Hernández, E. (2017), “The Art of Copywriting” in Leading Creative Teams. Apress, Berkeley, CA, pp. 129–139, available at: http://www.bookmetrix.com/detail/chapter/ 781a2370-8a8a-48d7-9dad-7b4ff4cd695b#downloads. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4842-2056-6_9 (accessed: 09.09.2018).

9. Ustinov, V.V. (2017), “SMM-copywriting in journalistic activity”, Media environment [Mediastreda], no 12, available at: https://cyberleninka.ru/article/n/smm-kopirayting-v-zhurnalistskoy-deyatelnosti (accessed: 09.09.2018).

10. Ustinov, V.V. (2017), “Actual tendencies of development of SMM-copywriting in the media, Sign: the problem field of media education [Znak: problemnoye pole mediaobrazovaniya], no. 4 (26), available at: https://cyberleninka.ru/article/n/aktualnye-tendentsii-razvitiya-smm-kopiraytinga-v-smi (accessed: 09.09.2018).

11. Lashchuk, O.R. (2013), “Specificity of borrowing information when creating news rewriting Internet messages (using the example of materials of agencies lenta.ru and newsru.com in 2000-2012)”, Scientific statements of BelSU. Series: The humanities [Nauchnyye vedomosti BelGU. Seriya: Gumanitarnyye nauki], no. 27 (170), available at: https://cyberleninka.ru/article/n/spetsifika-zaimstvovaniya-informatsii-pri-sozdanii-novostnyh-rerayterskih-internet-soobscheniy-na-primere-materialov-agentstv-lenta-ru (accessed: 09.09.2018).

12. Lashchuk, O.R. (2013), “Rewriting news Internet-based communications: the method of forming the composition (on the example of the materials of the agencies lenta.ru and newsru.com in 2000-2012)”, MIRS, no. 4, available at: https://cyberleninka.ru/article/n/rerayting-novostnyh-internet-soobscheniy-metodika-formirovaniya-kompozitsii-na-primere-materialov-agentstv-lenta-ru-i-newsru-com -v-2000 (accessed: 09.09.2018).

13. Lashchuk, O.R. (2013), “Features of the secondary editing of news rewriter messages of the agency "Newsru. Com», Political Linguistics [Politicheskaya lingvistika], no 4, available at: https://cyberleninka.ru/article/n/osobennosti-vtorichnogo-redaktirovaniya-novostnyh-rerayterskih-soobscheniy-agentstva-newsru-com (accessed: 09.09.2018).

14. Lashchuk, O.R. (2013), “Factual mistakes in rewrite news messages (on an example of materials of agencies newsru.Com and lenta.Ru)”, Bulletin of KSU [Vestnik KGU], no 6, available at: https://cyberleninka.ru/article/n/ faktologicheskie-oshibki-v-rerayterskih-novostnyh-soobscheniyah-na-primere-materialov-agentstv-newsru-com-i-lenta-ru (accessed: 09.09.2018).

15. Belkova, E.G. (2013), “Rewriting: a legal assessment”, Problems of modern Russian legislation [Problemy sovremennogo rossiyskogo zakonodatelstva], pp. 142–145, available at: https://irk.rpa-mu.ru/Media/irk/Научные%20издания%20института/НИИ/2013.pdf#page=142 (accessed: 09.09.2018).

16. Mironova, D.A. (2014). “«Rewriting» as a tactic for translating media online headlines online format”, Word, utterance, text in cognitive, pragmatic and cultural aspects: materials VII Intern. Sci. Conf. [Slovo, vyskazyvaniye, tekst v kognitivnom. pragmaticheskom i kulturologicheskom aspektakh: materialy VII Mezhdunar. nauch. konf.], Encyclopedia, Chelyabinsk, pp. 44–48, available at: http://linguist-csu.narod.ru/sbornik_materialov.rar (accessed: 09.09.2018).

17. Tyukova, D.N. (2014). “To consider rewriting as "The End of Journalism": the opinions of researchers”, Herald of the RSUH. Series “History. Philology. Culturology. Oriental Studies”, no 12 (134), available at: https://cyberleninka.ru/article/n/ schitat-li-rerayting-kontsom-zhurnalistiki-mneniya-issledovateley-1 (accessed: 09.09.2018).

18. Anokhina, V.S. (2014). “Rewriting as a communication activity”, Language personality. Speech Genres. Text in Materials of the All-Russian Youth Conference, Taganrog State Pedagogical Institute named after A. P. Chekhov, p. 5–8.

19. Azimi, J., Alam, A., and Zhang, К. (2015). “Ads Keyword Rewriting Using Search Engine Results”, Proceedings of the 24th International Conference on World Wide Web (WWW '15 Companion), ACM, New York, NY, USA, pp. 3–4, DOI: https://doi.org/10.1145/2740908.2742739 (accessed: 09.09.2018).

20. Oskina, O. (2014). “Reviewing as a new tool for creating a work. Protection of author's rights in rewriting”, Intellectual property. Copyright and related rights, OOO "Publishing house" INTELLECTUAL PRESS ", Moscow, pp. 43–48.

21. Ogirko, O.I., Pilot, O.Yu., and Romanyuk, O.P. (2016), Information technologies of rewriting in web-polygraphy // Physical-mathematical journal [Fiziko-matematicheskiy vestnik], available at: https://fmat.io.ua/s2302322/ informaciyni_tehnologie_reraytinga_u_veb-_poligrafie (accessed: 09.09.2018).

22. Povalyaeva, E.D., and Kuzovleva, O. V. (2016). “Creating content of the Internet resource from the perspective of increasing its popularity in the search engines”, News of TulGU. Technical science [Izvestiya TulGU. Tekhnicheskiye nauki], no 7–1, available at: https://cyberleninka.ru/article/n/sozdanie-kontenta-internet-resursa-s-pozitsii-povysheniya-ego-populyarnosti-v-poiskovyh-sistemah (accessed: 09.09.2018).

23. Fernández, M., Kirchner, H., Pinaud, B., and Vallet, J. (2016). “Labelled Graph Rewriting Meets Social Networks”, in: Lucanu D. (eds) Rewriting Logic and Its Applications, WRLA, Lecture Notes in Computer Science, vol. 9942, Springer, Cham, pp. 1–25, DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-44802-2_1 (accessed: 09.09.2018).

24. Nikulina, M.S., and Zakharova, M.V. (2017). “Author's content of the site. Copywriting and rewriting. Photobanks. Licensing of content”, Modern Philology. Materials of the V International Scientific Conference [Sovremennaya filologiya. Materialy V Mezhdunarodnoy nauchnoy konferentsii], "Publishing ASGARD", Samara, pp. 90–93, available at: https://moluch.ru/conf/phil/archive/234/12012 (accessed: 09.09.2018).

25. Lerner, A., Kohno, T., and Roesner, F. (2017). “Rewriting History: Changing the Archived Web from the Present”, Proceedings of the 2017 ACM SIGSAC Conference on Computer and Communications Security (CCS '17), ACM, New York, pp. 1741–1755. DOI: https://doi.org/10.1145/3133956.3134042 (accessed: 09.09.2018).

26. Basyuk, T. (2018). “Influence of readability on popularization of internet resources”, linguistics and intelligent systems, Lviv Polytechnic National University, Lviv, vol 2 : Workshop, pp. 146–156. (Section II. Intelligent Systems), available at: http://ena.lp.edu.ua/bitstream/ntb/42561/ 2/COLINS_2018_2018v2_Basyuk_T-Influence_of_readability_146-156.pdf (accessed: 09.09.2018).

27. Search Console Google (2018). “Create good titles and snippets in Search Results”, available at: https://support.google.com/webmasters/answer/35624?hl=ru (accessed 09.09.2018).

28. Yahoo! Help (2018), “Check that your website is in Yahoo Search”, available at: https://help.yahoo.com/ kb/sln2199.html (accessed: 09.09.2018).

29. Bing blogs (2013). “Things That Help and Hurt SEO”, July 26, available at: https://blogs.bing.com/webmaster/2013/ 07/26/27-things-that-help-and-hurt-seo (accessed: 09.09.2018).

30. The Media Image (2017). “The Ultimate Guide to Meta Descriptions”, September 14, available at: https://the-media-image.com/blog/the-ultimate-guide-to-meta-descriptions-2017 (accessed: 09.09.2018).
Опубліковано
2018-11-19
Як цитувати цю статтю:
Blynova, N., & Kyrylova, O. (2018). Копірайтинг як діяльність зі створення онлайнового контенту. Communications and Communicative Technologies, (18), 13-21. https://doi.org/https://doi.org/10.15421/291802