Documentary comics у сучасному науковому дискурсі та українському комікс-просторі


  • O. Hudoshnyk Дніпровський національний університет імені О. Гончара http://orcid.org/0000-0002-5941-4502
Ключові слова: documentary comics, постдокументалізм, історичний наратив, комеморація, С. Захаров «Діра», «Тіні забутих предків. Графічні історії», графічний роман

Анотація

Представлено розуміння documentary comics у сучасному мультидисциплінарному науковому просторі, схарактеризовані методики нелінійної історіографії (наративна, усна історія, комеморація) та постдокументалізму. Наукові рефлексії щодо обраного об’єкта дослідження зосереджені на видах інтерпретації реальності у коміксах, гібридності жанрових та стильових ознак, особливостях емпатичної залученості читача, композиційній специфіці графічної публіцистики. Особливу увагу науковців закцентовано на формах представленості «втраченої історії та історії втрачених» (Н. Chute), засобах розімкнення простору людської пам’яті та історичного наративу. Сучасний напрямок наукових розвідок, де documentary comics виступає своєрідним архіватором пам’яті у формі візуального наративу (N. Mickwitz), дієвим засобом осмислення та переживання історичної травми, виводить comic studies у простір глобальних комеморативних та історичних перспективних узагальнень.У власному робочому визначенні жанру актуалізовано наративність, часову відтермінованість, правдивість суб’єктивної оцінки. На прикладі становлення українського комікс-простору схарактеризовано принципи прискореного та майже одночасного розгортання героїчного та документального наративів, проаналізовано особливості документалізму у коміксах «Воля», графічному романі С. Захарова «Діра». Документальний сторітелінг у форматі комікс-журналістики досліджено на основі збірки «Тіні забутих предків. Графічні історії», мультиплатформенну (книгу у форматі dos-a-dos, комікс, аудіоспектакль на YouTube) гібридну презентацію тематичного наративу проілюстровано виданням «Подземное поднебесье».

Статистика завантажень статті

Статистика завантажень ще не доступна

Біографія автора

Місце роботи автора
кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри масової та міжнародної комунікації

Посилання

1. Worcester, K. (2017), “Comics, comics studies, and political science”, International Political Science Review, vol. 38. issue 5, рр. 690–700. DOI: /10.1177/0192512116667631

2. Chute, H. (2016), Disaster Drawn: Visual Witness, Comics, and Documentary Form, Harvard UP, Cambridge, 359 р. DOI: 10.4159/9780674495647 .

3. Chute, H. (2011), “Comics Form and Narrating Lives”, The Modern Language Assocation of America. Profession, рр. 107–117. DOI: 10.1632/prof.2011.2011.1.107.

4. Adams, J. (2008), Documentary Graphic Novels and Social Realism (Cultural Interactions: Studies in the Relationship between the Arts), Peter Lang, Bern, 214 р.

5. Lefèvre, P. (2011). The various modes of documentary comics, Gesellschaft für Comicforschung (Society for Comic Studies – ComFor), University of Passau, 6th Annual Academic Conference, Comics Reporters – Documentary Comics – Comic Biographies 11–13 November 2011.

6. Denson, S., Meyer, C. and Stein, D. (ed) (2013), Transnational Perspectives on Graphic Narratives: Comics at the Crossroads, Bloomsbury, London, 294 p.

7. Irwin, K. (2014), “Graphic nonfiction: a survey of nonfiction comics”, Collection Building, vol. 33, issue 4, рр. 106–120. DOI: 10.1108/CB-07-2014-0037.

8. Mickwitz, N. (2014), Comics and/as Documentary: the implications of graphic truth-telling (Doctoral thesis), University of East Anglia, 315 р.

9. Mickwitz, N. (2016), “Nonfiction Comics and Documentary”, іn: N. Mickwitz Documentary Comics: Graphic Truth-Telling in a Skeptical Age, Palgrave Macmilla, New York. DOI: 10. 1057/9781137493323_2.

10. Gardner, J. (2012), Projections: Comics and the History of Twenty-First-Century Storytelling, Stanford University Press, 240 р.

11. Kolesnik, І. (2017), “Ukraine: nekonventsionalna history”, Historiografia w kontekstach nieoczekiwanych? Wobec zmiany i clągłości: pejzaże współczesnego dyskursu [Historiography in unexpected contexts? Towards change and crabness: landscapes of contemporary historical discourse], рр. 121–131, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Сurie-Sklodowskiej, Lublin.

12. Polak, K. (2017), Ethics in the Gutter: Empathy and Historical Fiction in Comics. Ohio State University Press.

13. Corner, J. (2002), “Performing the Real: Documentary Diversions”, Television & New Media, vol. 3, issue 3, рр. 255–269. DOI: 10.1177/152747640200300302.

14. Choi, J.-C. (2012), Representing the unrepresentable: Ethics of photography in post-photographic era – Post-documentary of Luc Delahaye, Walid Raad (the Atlas Group) and Aernout Mik, ProQuest Dissertations Publishin, University of Florida.

15. Corner, J. (1996). The Art of Record: A Critical Introduction to Documentary, Manchester University Press, Manchester and New York.

16. Shutova, O. M. (2002), “The trends of anthropologization in modern historiography: the history of everyday life, oral and gender history”, Krynicaznaўstva i specyyalnyya gistarychnyya dyscyplin [Sоurce study and special historical disciplines], vol. 1, рр. 106–121.

17. Thompson, P. (2017), The Voice of the Past: Oral History, Oxford University Press, New York.

18. Perks, R., Thomson, A. (2015), The Oral History Reader, Routledge, London. DOI: 10.4324/9781315671833.

19. Thomson, A. (2008), “Four Paradigm Changes in Oral History”, Skhid–Zakhid: istoryko-kulturna zbirka [East-West: historical and cultural collection], vol. 11–12, pp. 7–24, TOV «NTMT», Кharkiv.

20. Abrams, L. (2016), Oral History Theory, Routledge, London. DOI: 10. 4324/9781315640761

21. Shapiro, A.C. (2015) “Unconventional comprehension of the «event at the limit. Comics, cartoons and cartoons in the fight against historical trauma”, Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Seriia: Istoriia. Filosofiia. Politolohiia [Scientific Herald of the International Humanitarian University. Series: History. Philosophy. Politology], no. 9, pp. 107–111.

22. Podoprigora, S. (2017), “Graphic novel as an intermedial projection (based on the material of the novel «The Deer» by S. Zakharov)”, Naukovyi visnyk Mykolaivskoho natsionalnoho universytetu. Filolohichni nauky [Scientific herald of the Mykolayiv National University. Philological Sciences], no. 2 (20), pp. 180–187.

23. Polovinchak, Yu.M. (2018). “Come Moratorium Practices in the Modern Information Space”, Bibliotekoznavstvo. Dokumentoznavstvo. Informolohiia [Library Science. Documentation. Informology], no. 2, pp. 94–100.
Опубліковано
2019-05-05
Як цитувати цю статтю:
Hudoshnyk, O. (2019). Documentary comics у сучасному науковому дискурсі та українському комікс-просторі. Communications and Communicative Technologies, (19), 32-40. https://doi.org/https://doi.org/10.15421/291905