Трансформація медіарецепції інституту президентства в Україні (за матеріалами європейських видань)


  • Y. Harkavenko Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара http://orcid.org/0000-0002-3975-3654
Ключові слова: медіаконцепти; медіадискурс; інститут президентства; європейські видання; гомогенізація

Анотація

Дану розвідку присвячено вивченню процесу трансформації медіарецепції інституту президентства України за матеріалами європейських видань протягом 2019 року. Особливу увагу приділено ключовим змістотвірним концептам, які уґрунтовували медіадискурс британських, французьких та німецьких видань у передвиборний та післявиборний періоди. У дослідженні застосовано метод концептуального аналізу, який дозволив виявити ядерні та периферійні сенси досліджуваних концептів, вказати на ключові концептосполуки та зафіксувати явище роз’єднання концептів за умов зміни референтних ситуацій. Ми враховували явище гомогенізації контенту, що наразі є характерним для західного медіадискурсу. Його прояви ми підтвердили майже повною конвергентністю концептуальних уявлень, представлених у медіасистемах Британії, Німеччини та Франції.У нашій розвідці ми дослідили концепт президентства в Україні, оказіонально представлений іменем В. Зеленського. Здійснюючи концептуальний аналіз, ми перш за все визначали референтну ситуацію, яка спричинила актуалізацію певного концепту, і звертаємо увагу на позалінгвістичні фактори його зміни у медіадискурсі. У ході дослідження ми виявили такі частотні концепти на позначення президента Зеленського, як: «політичний прибулець», «новачок у політиці, який прийшов з шоу-бізнесу», «політик-новачок», «телевізійний клоун», «український телевізійний комік», «кабаре-артист», «жартівник», які репрезентували нетиповий характер українського чинного президентства.Ми також зафіксували процес переходу від персоналістичних негативно конотованих концептів до інституціональних концептів із нейтральним ядерним змістом. Зокрема вказали на роз’єднання стереотипних концептуальних зв’язків «президент – комік», спочатку через уведення предикату «колишній» і актуалізацію сполучення «президент – колишній комік», а згодом і через затвердження нових смислових поєднань. Ми також вказали на негативну роль концепту «Ukrainegate», яким маніфестовано другорядну роль України на міжнародній арені.

Статистика завантажень статті

Статистика завантажень ще не доступна

Біографія автора

Місце роботи автора
Кандидат наук із соціальних комунікацій, викладач кафедри кафедри масової та міжнародної комунікації

Посилання

1. Vezhbitskaya, A. (2011) Semantic Universals and Basic Concepts. Moscow: Languages of Slavic cultures.

2. Frumkina, R. (1992) “Concept, Category, Prototype”, in: Linguistic and extralinguistic semantics, pp. 28–46. Moscow: Institute of Scientific Information for Social Sciences of the Russian Academy of Sciences (INION RAN).

3. Popova, Z.D. & Sternin, I.A. (2001) Essays on Cognitive Linguistics. Voronezh: Istoki.

4. Kompantseva, L. (2010) “Information Society Concept as a Cognitive Basis for Changes in the Linguistic Picture of the World of Modern Society”, Scientific notes of Volodymyr Vinnichenko Kirovohrad State Pedagogical University, 89(1), pp. 250–255. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzs_2010_ 89%281% 29__58 (Accessed: 13 December 2019).

5. Vasylyk, L. (2007) “To the Problem of Concept in the Publicistic Text”, Culture of the peoples of Black Sea region, 101, pp. 81–85. Available at: http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/ 123456789/77416 (Accessed: 13 December 2019).

6. Suprun, L. V. (2019) “Attributive Actualizers of the State Dontsov’s concept”, Television and radio journalism, 18, pp. 292–304. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tir_ 2019_18_38 (Accessed: 13 December 2019).

7. Kuznietsova, T. (2007) “In-group/out-group concept in linguocultural definitions”, Bulletin of Sumy State University, 2, pp. 37–40.

8. Holyk, S. V. (2019), “Concept: In Search of Analysis Algorithm”, Contemporary Studies in Foreign Philology, 17, pp.154–160. doi: 10.24144/2617-3921.2019.17.154-160.

9. Kolehaieva, I. M. (2018) “Constructing Nominative Concept Field: Stages and Units”, Notes on Romanо-Germanic Philology, 1, pp. 121–127. Available at: http://nbuv.gov.ua/ UJRN/zrgf_ 2018_1_19 (Accessed: 13 December 2019).

10. Datsyshyn, Kh. (2019) “Attributive Compatibility of the Dignity Concept in Modern Ukrainian Internet Discourse”, Bulletin of the Lviv Polytechnic National University, 3(910), pp. 142–148. doi: 10.23939/sjs2019. 01.142.

11. Savytska, L. & Bezuhla, I. (2018) “Modeling and System Description of the Concept in the Linguistic Picture of the World”, Bulletin of G. Skovoroda Kharkov National Pedagogical University, 3(65). doi: 10.5281/zenodo.1493619.

12. Nim, E. G. (2017) “Exploring Mediation of Society: the Concept of Mediated Worlds”, Sociological Journal, 23(3), pp. 8–25. doi: 10.19181/socjour.2017. 23.3.5361.

13. Solonchak, T. & Pesina, S. (2015) “Concept and its Structure”, Procedia – Social and Behavioral Sciences, 192, рр. 352–358. doi: 10.1016/j.sbspro.2015.06.050.

14. Poliuzhyn, M. (2005) “Conceptual System as Basic Concept of Cognitive Semantics and Linguistic Personality Theory”, in: Problems of Romanо-Germanic Philology, Collection of scientific works. Uzhgorod: Lyra. P. 5–20.

15. Furner, J. (2006) “Conceptual Analysis: a Method for Understanding Information as Evidence, and Evidence as Information”, Archival Science, 4(3-4), pp 233–265. doi: 10.1007/s10502-005-2594-8.

16. Fact (2019) “Non-festive Thoughts: What do the Western Media Write about Ukraine?” Available at: https://fact.org.ua/802-nesvjatkov-dumki-scho-pishut-zahdn-zm-pro-ukrayinu.html (Accessed: 13 December 2019).

17. Fact (2019) “Foreign Media about Ukraine: Zelensky in the Shadow of Trump”. Available at: https://fact.org.ua/1163-nozm-pro-ukrayinu-zelenskij-v-tn-trampa.html (Accessed: 13 December 2019).

18. Harkavenko, Yu. S. (2019) “Mass-Media Sources of Heterostereotypization of Ukraine: Communication Aspect”, PhD. diss. (social comm.), Oles Honchar Dnipro National University.
Опубліковано
2020-02-21
Як цитувати цю статтю:
Harkavenko, Y. (2020). Трансформація медіарецепції інституту президентства в Україні (за матеріалами європейських видань). Communications and Communicative Technologies, (20), 26-31. https://doi.org/https://doi.org/10.15421/292004