Трансмедіальні наративи коміксової журналістики: світовий та український досвід


  • О. Hudoshnyk Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара http://orcid.org/0000-0002-5941-4502
Ключові слова: документалізований комікс; коміксова журналістика; трансмедіальність; графічний сторителінг; стратегії достовірності

Анотація

У продовження дослідження документалізованого світового та українського коміксу, дана стаття презентує коміксову журналістику у контексті різних теоретичних підходів, жанрових та тематичних визначень і характеристик. Опорний термін роботи – коміксова журналістика – розглядається як «парасольковий», що дозволяє об’єднати інтерактивний комікс-репортаж, карикатуру, пітч, графічний роман у єдиний простір графічного сторителінгу. Трансмедіальність коміксу, породжена візуалоцентричністю сучасного світу та схильністю до міксування різних форм та стилів, забезпечує журналістським матеріалам емпатичність, емоційність, інтертекстовість. При цьому традиційні журналістські стандарти не спростовуються, їх сенс і значення умотивовуються новими інформаційними викликами та технологічними можливостями сучасного графічного мистецтва. Так, визначальним і найдискутованішим питанням виявилося дотримання вимог об’єктивності та достовірності комікс-журналістами. Спираючись на стратегії візуальної достовірності (за теорією W.Weber та H.-M. Rall), у роботі ми схарактеризували матеріали української тематики на світових комікс-платформах і сайтах газет та національний контент української коміксової журналістики. Останній представлений окремими авторськими проєктами газет, новинних сайтів, блогів, циклами графічних історій соціальної проблематики, графічними романами та комікс-буками. Попри зацікавленість українського інформаційного простору в альтернативних формах представлення актуального соціального та політичного матеріалу, звернення до коміксової журналістики не узвичаєне практиками національних ЗМІ, масовими авторськими та громадськими ініціативами.

Статистика завантажень статті

Статистика завантажень ще не доступна

Біографія автора

Місце роботи автора
Кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри масової та міжнародної комунікації

Посилання

1. Weber, W., & Rall, H.-M. (2017) “Authenticity in comics journalism Visual strategies for reporting facts”, Journal of Graphic Novels and Comics, 8(4), рр. 376–397. doi: 10.1080/21504857.2017.1299020.

2. Hudoshnyk, O. (2019) “Documentary comics in modern scientific discourse and Ukrainian comics space”, Communications and Communicative Technologies, 19, pp. 32–40. doi: 10.15421/291905.

3. McCloud, S. (2019) Understanding Comics: The Invisible Art. Kyiv: Native language [Ridna Mova].

4. Filonenko, B. (ed.) (2018) Comics in a Museum of Modern Art [Hans Ulrich Obrist, Robert Crumb, Art Spiegelman, John Carlin, Borys Filonenko]. Kharkiv: IST Publishing.

5. Sacco, J. (2012) Journalism. New York: Metropolitan Books.

6. Sacco, J. (2012) “The Myth of Objective Journalism”. Available at: https://thequietus.com/articles/10916-joe-sacco-journalism-interview (Accessed: 19 June 2019).

7. Archer, D. (2011) “An Introduction to Comics Journalism, in the Form of Comics Journalism”. Available at: http://www.poynter.org/latest-news/top-stories/143253/an-introduction-to-comics-journalism-in-the-form-of-comics-journalism/ (Accessed: 19 June 2019).

8. Polgreen, E. (2011) “What Is Graphic Journalism”. Available at: http://www.hoodedutilitarian.com/2011/03/what-is-graphic-journalism/ (Accessed: 05 December 2019).

9. Polgreen, E. (2013) Interview: Symbolia Editor Erin Polgreen on Graphic Journalism. Available at: https://goodereader.com/blog/interviews/interview-symbolia-editor-erin-polgreen-on-graphic-journalism-for-the-tablet (Accessed: 05 December 2019).

10. Duncan, R. (ed.) (2018) Comics Studies Here and Now. New York: Routledge.

11. George-Palilonis, J. (2017) A practical guide to graphics reporting. New York: Routledge. doi: 10.4324/9781315709574.

12. Schlichting, L., (2016) “Interactive Graphic Journalism”, VIEW Journal of European Television History and Culture, 5(10), pp. 22–39. doi: 10.18146/2213-0969.2016.jethc110.

13. Schack, T. (2013) “A failure of language: Achieving layers of meaning in graphic journalism”, Journalism: Theory, Practice & Criticism, 15(1), pp. 109–127. doi: 10.1177/1464884913486022.

14. Rall, H., Wang Ziyan, A. & Weber, W. (2013) “Comics Journalism: Insights into a New Genre”, in: CONFIA, International Conference on Illustration & Animation, Porto, 29-30 November рр. 347–365. Instituto Politécnico do Cávado e do Ave. Available at: http://www.confia.ipca.pt/files/confia_2013_proceedings.pdf (Accessed: 17 December 2019).

15. Earle, H. (2019) “Comics and Graphic Novels”, in O’Gorman, D., Eaglestone, R. (eds.) The Routledge Companion to Twenty-First Century Literary Fiction. New York: Routledge.

16. Duncan, R., Taylor, M.R., & Stoddard, D.J. (eds.) (2016) Creating Comics as Journalism, Memoir and Nonfiction. London, United Kingdom: Taylor & Francis Ltd.

17. Mickwitz, N. (2016) “Nonfiction Comics and Documentary”, іn: N. Mickwitz, Documentary Comics: Graphic Truth-Telling in a Skeptical Age. New York: Palgrave Macmilla. doi: 10. 1057/9781137493323_2.

18. Wysocki, L. (2019) “Linking research and practice: qualitative social science data collection at a UK comics convention”, Journal of Graphic Novels and Comics, 10 (5–6), рр. 505–524. doi: 10.1080/21504857.2018.1524393.

19. Carano, K. T., & Clabough, J. (2016) “Images of Struggle: Teaching Human Rights with Graphic Novels”, The Social Studies, 107(1), рр. 14–18. doi: 10.1080/00377996.2015.1094723.

19. Salmi, C. (2019) “Visualizing the World: Graphic Novels, Comics, and Human Rights”, in: Parikh, C. (ed.) The Cambridge Companion to Human Rights and Literature. Cambridge: Cambridge University Press, рр. 178–193. doi: 10.1017/9781108698511.014.

20. Bake, J., & Zöhrer, M. (2017) “Telling the stories of others: claims of authenticity in human rights reporting and comics journalism”, Journal of Intervention and Statebuilding, 11(1), рр. 81–97. doi: 10.1080/17502977.2016.1272903.

21. Kavaloski, J. (2019) “Discordant discourses: history and journalism in the graphic novels of Joe Sacco”, Journal of Graphic Novels and Comics, 10 (1), рр. 122–139. doi: 10.1080/21504857.2018.1431801.

22. Ecke J., & McFarland, G.H. (eds.) (2010) Comics as a Nexus of Cultures: Essays on the Interplay of Media, Disciplines and International Perspectives. North Carolina, London: McFarland.

23. Syeda, A., & Heeba, D. (2018) “Innovating the Narrative: A study into the emerging genre of Graphic Journalism”, International Journal of Research in Social Sciences, 8(11), рр. 527–545.

24. Koçak, K. (2017) “Comics Journalism: Towards A Definition”, International journal of humanities and cultural studies, 4(3), рр. 173–199. Available at: https://www.ijhcs.com/index.php/ijhcs/article/view/3160/2963 (Accessed: 05 December 2019).

25. Weber, W., Engebretsen, M., & Kennedy, H. (2018) “Data stories. Rethinking journalistic storytelling in the context of data journalism”, Studies in Communication Sciences, (1), pp. 191–206. doi: 10.24434/j.scoms.2018.01.013.

26. Stein, D., & Thon J.-N. (eds.) (2015) From Comic Strips to Graphic Novels: Contributions to the Theory and History of Graphic Narrative. Berlin: De Gruyter.

27. Jacobson, S., & Colon, E. (2006) The 9/11 Report: A Graphic Adaptation. New York: Hill and Wang.

28. Shastri, S. (2016) “Graphic Adaptation of the 9/11 Commission Report: Relevance, Risks, and Responsibilities”, in: Muschalik, K., & Fiddrich F. (eds.) Sequential Art: Interdisciplinary Approaches to the Graphic Novel. Oxford, United Kingdom, рр.67–75. doi: 10.1163/9781848884472_008.

29. Archer, D., & Trusova, O. (2011) On the border. Available at: http://www.stoptrafficking.org/sites/default/files/mom/ documents/140702_1726_borderland_ukr_text_prew_%232_1.pdf. (Accessed: 19 June 2019).

30. Hansen, I. [etc.] (eds.) (2017) Crossroads: Nine Stories of War and Violence. Kyiv: East Ukrainian Center for Public Initiatives, Libereko – Partnership for Human Rights.
Опубліковано
2020-02-20
Як цитувати цю статтю:
HudoshnykО. (2020). Трансмедіальні наративи коміксової журналістики: світовий та український досвід. Communications and Communicative Technologies, (20), 32-41. https://doi.org/https://doi.org/10.15421/292005