Комунікація: проблема зниження якості розуміння


Ключові слова: інформація, розуміння, якість, сенс, інфознавство

Анотація

У статті розглянуто феномен «комунікація» як селекція трьох складових: інформація, повідомлення, розуміння. Увагу приділено розкриттю феномену «розуміння», яке з’являється/не з’являється в комунікативному акті. Стаття розглядає особливості комунікативного акту як такого й виокремлює його найбільш специфічні показники. Також розглянуто різні чинники впливу на передачу інформації, а саме: коротко представлені комунікативні бар’єри, які, власне, забезпечують певну якість передачі інформації. Наочно показано, що неможливо передати та прийняти одну й ту саму інформацію без її спотворення. Фактично загальна варіабельність «зашита» у процес комунікації. Процес комунікації не до кінця вивчений, і змінити загальну варіабельність людині буде досить складно. Зате за формулою сенсу можна знайти варіанти зменшення спеціальної варіабельності. У сучасному світі спеціальна варіабельність за рахунок різних інформаційних процесів у соціумі набуває небачених масштабів. Сенси губляться, і не відбувається розуміння між людьми в комунікаційних актах. Враховуючи, що сучасний світ накопичив томи помилок і помилкових установок, ймовірно, необхідно серйозно поставитися до завдання формування нового механізму перевірки даних, який буде здатний знайти загальне в міркуваннях, вписати дані в єдині, але індивідуальні моделі розуміння та пізнання. Також необхідно розробити нові системи самоперевірок та колективних звірок отриманих результатів з метою підвищення запасу смислової міцності та підвищення якості розуміння інформації. Так, у статті розглянуто механізми покращення якості розуміння через застосування алгоритмів інфознавства з метою зниження спеціальної (особливої) варіабельності комунікації. Така робота спрямована на підвищення запасу смислової міцності як основного чинника підвищення якості розуміння. Завдання, пов’язані з підвищенням смислового запасу міцності, можуть вирішуватись як за допомогою суто індивідуальної роботи, так і в колективних моделях навчання.

Статистика завантажень статті

Статистика завантажень ще не доступна

Біографії авторів

Місце роботи автора
кандидатка філологічних наук, доцентка кафедри реклами та зв’язків з громадськістю
Місце роботи автора
кандидатка технічних наук, членкиня Європейської організації якості, академік Казахстанської академії управління якістю

Посилання

Bakhtin, M.M. (1963). Problemy poetiki Dostoevskogo [Problems of Dostoevsky’s Poetics]. Sovetskiy pysatel (in Russian).

Bakhtsn, M.M. (1994). Raboty 1920-kh godov [Works of the 1920s]. Otchizna (in Russian).

Beck, D., & Cowan, C. (2006). Spiral Dynamics; mastering values, leadership and change. Book Depository US.

Berwick, R., Chomsky, N. (2016). Why Only Us. The MIT Press.

Garaedagi, Dzh. (2007). Sistemnoe myshlenie: kak upravlyat haosom y slozhnymi protsessami: Platforma dlya modelirovaniya biznesa [Systems Thinking: How to Manage Chaos and Complex Processes: A Platform for Business Modeling]. Grevtsov Publisher (in Russian).

Habr (2021). Kovyd-pandemyia: vzghliad kovydoskeptyka. https://habr.com/ru/post/564356.

Infovedeniye: rabota s informatsiej (2021). Praktycheskaya rabota kognitivnoj laboratorii [Practical work of the cognitive laboratory]. http://info-ved.com/?page_id=362 (in Russian).

Ivanova, S.A. (2020). Krizis informatsii: sut i potentsial [The Crisis of Information: Essence and Potential]. Communications and Communicative Technologies, 20, 42-48. https://doi.org/10.15421/292006 (in Russian).

Ivanova, S.A., & Suetin, A.H. (2018). Rabota s informatsiej: sdvig paradigmy [Working with information: paradigm shift.]. Proektirovanie budushchego. Problemy tsyfrovoj realnosti: trudy 1-j Mezhdunarodnoj konferentsii [Designing the Future. Problems of digital reality: Proceedings of the 1st International Conference], Moskva, 152-157. doi:10.20948/future-2018-23 (in Russian).

Ivanova, S.A., & Suetin, A.H. (2019). Hozhdeniye po debryam informatsii, ili Algorytmy ponimaniya: Poznanie v epokhu neznaniya: samouchitel raboty s informatsyey [Walking through the wilderness of information, or Algorithms of understanding: Cognition in the era of ignorance: a self-study guide to working with information]. Lenand (in Russian).

Kollerett, P., Shnajder, R., Legry, P. (2006). Upravlenie izmeneniyami, informatsiya i izmeneniya [Change Management, Information and Change]. Delovoe sovershenstvo. URL: https://web.archive.org/web/ 20120507062733/http://quality.eup.ru/MATERIALY12/uio.htm (in Russian).

Kubryakova, E. (2004). Yazyk i znanie: Na puti polucheniya znaniya o yazyke: Chasti rechi s kohnytyvnoi tochki zreniya. Rol yazyka v poznanii mira [Language and Knowledge: Toward Knowledge of Language: Parts of Speech from a Cognitive Perspective]. Yazyki slavianskoj kultury (in Russian).

Lakoff, G., & Johnson, V. (1980). Metaphors We Live By. Chicago and London, The University of Chicago Press.

Lambert, K. (2018). Well-Gronded: The Neurobiology of Rational Decisions. Mary Cady Tew Memorial Fund.

Lakoff, Dzh. (2004). Zhenshchiny, ohon i opasnye veshchi: Chto kategorii yazyka hovoryat nam o myshlenii [Women, Fire, and Dangerous Things: What the categories of language tell us about thinking.]. Yazyki slavyanskoj kultury (in Russian).

Lotman, Yu. (2014). Vnutri mysliashchih mirov [Inside Thinking Worlds]. Azbuka (in Russian).

Luman, N. (2005). Media kommunykacii [Media Communications]. Logos (in Russian).

Micich, P. (1987). Kak provodit delovye besedy [How to conduct business conversations]. Ekonomika (in Russian).

Nalimov, V. (2010). Oblik nauki [The Image of Science]. Tsentr humanytarnykh initsiativ, Izdatelstvo MBA (in Russian).

Nazaretyan, A. (2003). Agressivnaya tolpa, massovaya panika, sluhi. Lekcii po sotsialnoy i poiytycheskoy psikhologii [Aggressive Crowd, Mass Panic, Rumors. Lectures in Social and Political Psychology]. Piter (in Russian).

Pereslegin, C. (2005). Samouchitel igry na mirovoj shakhmatnoj doske [Self-Teaching Guide on Playing Chess on the World Chessboard]. AST (in Russian).

Popper, K. (1983). Logika i rost nauchnogo znaniya [Logic and Growth of Scientific Knowledge]. Progress (in Russian).

Prigozhin, A. (2007). Dezorganizaciya: Prichiny, vidy, preodoleniya [Disorganization: Causes, Types, Overcoming]. Alpina Biznes Buks (in Russian).

Roam, D. (2008). The back of the napkin: solving problems and selling ideas with pictures. Marshall Cavendish.

Sharmer, O. (2019). Teoriya U. Liderstvo iz budushchego [U Theory. Leadership from the future]. Mann, Ivanov i Ferber (in Russian).

Shper, V. (2012). Teoriya variabelnosti i statisticheskoe myshlenie v sistemakh kachestva [Variability Theory and Statistical Thinking in Quality Systems]. URL: https://web.archive.org/web/20120430033211/http://quality.eup.ru/MATERIALY12/sup-qms.htm (in Russian).
Опубліковано
2021-11-26
Як цитувати цю статтю:
Ivanova, S., & Abelseitova, S. (2021). Комунікація: проблема зниження якості розуміння. Communications and Communicative Technologies, (21), 33-41. https://doi.org/https://doi.org/10.15421/292104